s.455
1. Hvilken historisk hendelse eller periode handler filmen om?
Filmen handler om slaget ved Thermopylene.
2. Hva lags filmsjanger er det (fiksjon, fakta, faksjon)?
300, er en faksjonsfilm,, fordi den er basert på fakta fra virkeligheten, men den har fått innspill av urealistiske hendelser, for å fange seerens oppmerksomhet.
3. Hvis det er en fiksjonsfilm: Er den historiske handlingen den primære historien, eller er den bare et bakteppe for en oppdiktet kjærlighetshistorie eller liknede?
Filmen er basert på det primære i hendelsen, men fått tillegg av urealistiske sener som ikke hører til fortellingen.
4. Hva vet du om filmskaperen? Har vedkommende laget andre filmer med historisk innhold? Har han eller hun gitt uttrykk for spesielle politiske holdninger? Hvilke utfordringer, ideer osv. Preger filmskaperens samtid og miljø? Har filmen en spesiell oppdragsgiver? Hvem har finansiert filmen?
Han har en spesiell politisk holdning, målet hans er å få flest seere, og få en spenningskurve som stiger gjennom filmen. Filmskaperen blir preget av dagens samfunn, fordi det er vi som lever nå, han vil skal se filmen.
- Filmen er finansiert av ????
5. Hvis det er en faktafilm: Hva slags kilder bruker filmskaperen? Er kildeutvalget variert? Virker kildene troverdige?
Filmen er basert på en tegneserie som heter det samme, 300. Herodots sin historie og en rekke skuespill som er blitt fremført noen år etter hendelsen, er blitt hovedkildene.
6. Hvis det er en fiksjonsfilm: I hvilken grad har filmskaperen klart å gjenskape en troverdig historisk ramme gjennom kostymer, rekvisitter opptakssteder kulturer osv..?
Det er ikke en fiksjonsfilm, men har trekk som får den til å ligne en fiksjonsfilm. Kostymene, svært og kapper, at det er ørken de spiller inn i og lignende. Ser ut som om de kunne ha funnet sted i tida for over 2000 år siden.
7. Hva kjennetegner dramaturgien (handlingsstrukturen) i filme? Er det spesielle scener som virker konstruert for å skape en god historie eller få fram et bestemt budskap?
Det at ulven kommer til ser helt ulogisk ut. Dette sier skaperne også at de har lagt til. Hvis man ser på ulven, er den såp pas dårlig laga at man skjønner at det opprinnelig ikke skal være med. De prøver også å hovedrollen til å virke som et stort forbilde for resten av spartanerne.
- Budskapet er en kamp mellom to hærer, spartanerne og diverse greske bystater mot Pelopponeserne. Det ar spartanerne kjemper en tapper kamp mot en hær som er mye større enn seg viser stoltheten og styrken til folket. Det er mange som har koblet filmen og denne hovedhandlingen til vår virkelighet, til krigføring i midtøsten. Her er da spartanerne fremstil som de vestlige maktene og Pelopponeserne som de slemme.
8. Blir det brukt spesielle filmatiske virkemidler for å bygge opp under et budskap (bildeutsnitt, kameraperspektiv, lyd, lys, klipping, miotasje)?
De fremstiller Leonidas som en frontfigur, en stor og sterk leder. Xerxes forestilles som slem og lyd og lys skifter alltid etter som det er «glad-tid» og nedgangstid i historien. De viser kun det de selv vil fortelle og vise.
9. I hvilken grad kan filmen brukes som en beretning? Hva kan andre kilder fortelle oss om den samme hendelsen eller temaet?
Filmen kan brukes som beretting i stor grad, fordi det er så mye unyttig fakta som ikke har noe med selve slaget å gjøre. Vi har tegneserie 300, teaterstykkene som forteller og Herodot sin historie.
10. Hva gjenspeiler filmen som levning?
Man kan bruke filmen som levning, ved å analysere den, ved bruk av farger og hvordan filmen er satt opp i de forskjellige senene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar