torsdag 20. januar 2011

1. Kildearbeid og kildekritikk - historikere

Repitisjon
s.452

1. Hva er oppgaven for en historiker?
Å finne ut hva som har skjedd i fortiden, hvorfor og hvordan det skjedde og hva det hadde å si for ettertiden

2. Hva er forskjellen på mikroperspektiv og makroperspektiv?
Mikroperspektiv: man går tett inn på en kilde som informerer oss om konkrete hendelser, personer og situasjoner.
Makroperspektiv: man studerer en land hendelse, og må derfor studere forskjellige kilder fra forskjellige tidsepoker, avhengig av hva man studerer

3. Hva er ment med at historikere er opptatt av brudd eller kontinuitet?
Å si historiske perioder har brudd eller kontinuitet gjør det lettere å få oversikt, og viser oss forandringer eller sammenhenger.

Hva er ment med at historikere er opptatt av brudd eller kontinuitet?
Historikere er avhengige av å se hva som fortsetter og vha som stopper for å avgjøre om en hendelse/person/kilde tilhører en periode, den perioden som kom før eller den som kom etter.

4. Hva er forskjellen på årsaksforklaringer og motivforklaringer?
Årsaksforklaringer: Forklarer hvilke grunner det kan være til at en hendelse i historien utspant seg. Historikeren er opptatt av hvordan en hendelse får en annen til å skje uten at noen har villet at det skal skje.
Motivforklaringer: Forklarer hvordan menneskers ønsker, hensikter og motiver fører til at en hendelse skjer.

5. Hva er problemstilling og hypotese?
- problemstilling: er at du setter opp det spørsmålet du vil ha svar på.
- hypotese: er det man vet om emnet/tror vil skje.
Problemstillinger: Spørsmål man vil finne svar på gjennom studie av f.eks. historiske kilder 
Hypotese: Hva man tror skjedde/ en påstand der man må bruke kilder som både avkrefter og bekrefter for å underbygge den.

6. Hvorfor er det viktig at en historiker arbeider etter metodiske regler?
Fordi det er viktig at historien blir gjenfortalt så objektivt som mulig. Arbeidet som historikeren gjør skal ikke være påvirket av hans eller hennes syn i det hele tatt. Det er derimot ikke mulig å være helt upartisk, og historikere kan derfor ikke gi et eksakt bilde av hvordan fortiden var.

7. Hva er en normativ kilde, og hvorfor kan den bare brukes som levning?
En normativ kilde for eksempel lover. Disse kan bare brukes som levninger fordi de forteller om hvordan man ønsket av samfunnet skulle være, og ikke om hvordan det var.

8. Hva er ment med å bruke en kilde som levning?
Alt ved en kilde som kan gi informasjon annet enn innholdet. Informasjon som forfatteren ikke har ment at vi skal få – skjeletter kan fortelle om kjønn, alder, sykdommer som herjet, dødsårsak.

Hva er ment med å bruke en kilde som levning?
Alt ved en kilde som kan gi informasjon annet enn innholdet. Informasjon som forfatteren ikke har ment at vi skal få – skjeletter kan fortelle om kjønn, alder, sykdommer som herjet, dødsårsak.

9. Hva er ment med berettende kilde, og hva er forskjellen på førstehåndsberetninger og andrehåndsberetninger?
Berettende kilde: en kilde som forteller om noe som skal ha skjedd, eller som har skjedd før. En fortelling, budsakapet er det vi ser på.
- Førstehåndsberetning: En forklaring av en person som har opplevd en hendelse. Hvilket type papir og hvilken penn som er brukt.
- Andrehåndsberetning: Kommer fra en person som gjenforteller en hendelse som de har blitt fortalt.

10. Hva er forskjellen på primærkilde og sekundærkilde?
Primærkilder: Personer som har opplevd hendelsen som studeres. Kilder fra selve hendelsen (som har opplevd hendelsen). Er det som er nærmest hendelsen.
Sekundærkilder: Personer som har fått gjenfortalt hendelsen, bøker.


Kort forklaring
Jødeplakat:
Beretting: Jøder må dø
Levning: de bruker rødt, sort og brunt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar